Autor: Liisa Labno
Da li vam se stavljanje u nečiju kožu čini kao politički korektan način za trening organizacione kulture? Ne baš, prema onome što kaže Sun Tzu u knjizi „Uneće ratovanja“. Ovo može biti od kritičnog značaja za ishode i uspehe vaše organizacije.
Tzu-ov čuveni tekst o vojnoj strategiji iz petog veka inspirisao je milione svetskih lidera i izvršnih direktora do NFL trenera. Tzu govori o taktičkoj važnosti poznavanja sebe i razumevanja drugih, ne kao nešto ugodno što je lepo imati, već zbog efikasnosti i preživljavanja.
„Ako poznajete neprijatelja i znate sebe, ne treba da se bojite rezultata stotinu bitaka. Ako poznajete sebe, ali ne i neprijatelja, za svaku stečenu pobedu pretrpećete i poraz. Ako ne poznajete ni neprijatelja ni sebe, bićete gubitnik u svakoj bitci.“
Čak i penzionisani general američke vojske Stenli Mekristal, poznat po svom komandno-kontrolnom stilu rukovođenja, ceni stratešku ulogu empatije. „Empatija nije simpatija. To ne znači da mazite (vojnike) po trbusima i pitate ih kako se osećaju svakog jutra. To znači da možete (situaciju) da vidite njihovim očima.
Empatija se definiše kao sposobnost da razumemo i delimo tuđa osećanja i ova osobina ličnosti je povezana sa sistemom estrogena/oksitocina u mozgu. Svi mi, uključujući i muškarce i žene, pokazujemo određeni nivo osobina povezanih sa ovim sistemom. Međutim, neki ljudi na mnogo upadljiviji način izražavaju ove osobine.
Kako prepoznati kada je kod nekoga empatija prirodno razvijena
Kako prepoznati da li su kod nekoga izražene osobine povezane sa sistemom estrogen / oksitocin? Ako ne znate rezultate njihovog NeuroColor testa, i dalje možete mnogo naučiti o drugima obraćajući pažnju na to kako pristupaju diskusijama, mejlovima i odlukama. Čak i jednostavan razgovor o njihovim planovima za vikend ili odmor vam može pružiti dragocene uvide.
Za one kod kojih su dosta izražene osobine povezane sa sistemom estrogena/oksitocina, njihove diskusije se vrlo često tiču onoga što drugi misle i osećaju, kako će odluke uticati na druge, porodične i lične odnose i širi kontekst. Oni vole da sarađuju, čitaju između redova i žele da se ljudi osećaju cenjeno i uključeno.
Obično prvo traže zajedničke stavove sa ljudima i skloni su da pomognu drugima uprkos ličnim neprijatnostima. Često su kontemplativni i svesni dubljih značenja situacije. Oni vrednuju individualne razlike i ne ispravljaju druge u svemu. Oni uzimaju u obzir kontekst i mogu dobro da pretpostave kako će neko „čuti“ poruku. Briga za ljude i veze pokretačka je snaga načina na koji oni vide situaciju, donose odluke, ono što ih angažuje i motiviše za rad, kao i to kako komuniciraju sa kolegama i kupcima.
Zašto bi ljudi mogli da precene njihov nivo empatije?
Skloni smo tome da mislimo da drugi dele našu perspektivu češće nego što je to zapravo tako. Psiholozi ovo nazivaju „efektom lažnog konsenzusa“, što može dovesti do toga da mnogi ljudi precene nivo empatije.
Da bismo dobro razumeli tuđu perspektivu izvan „efekta lažnog konsenzusa“, od velike je koristi imati u timu ljude koji po prirodi imaju dosta razvijen nivo osobina povezan sa estrogenom/oksitocinom.
Kako empatija utiče na rezultate?
Kada je Doug Dietz, industrijski dizajner u GE Healthcare, posetio bolnicu kako bi video GE MRI skenere u akciji, njegovi tehnički razgovori sa lekarima ili tehničarima nije bilo ono što je izdvojilo tu posetu. Glasno lupanje masivne mašine bilo je poput nivoa decibela čeličane ili rok koncerta, a Dietz je video kako je mašina prestrašila mladu pacijentkinju. Gledao je kako mladoj devojci daju sedative kako bi ostala mirna za precizno skeniranje.
Dietz-ovo iskustvo iz prve ruke – zamišljanje koliko je MRI zastrašujuć za decu – dovelo je do razvoja GE Adventure serije MRI mašina. Inovativni MRI skeneri sadrže simpatične likove i prijatne vizualne elemente raznih tema. Bolničko osoblje vodi mlade pacijente kroz praktične aktivnosti jer MRI postaje deo kampovanja, svemirskih putovanja ili podvodne avanture. Kada su počeli da koriste nove, inovativne skenere, broj dece kojoj su potrebni sedativi pre MRI smanjio se sa 80% na manje od 27%.
Facebook je osnovao Laboratoriju za empatiju u kojoj tim inženjera testira nove proizvode i funkcije na lupi, čitaču ekrana i dodatnoj opremi koju obično koriste osobe sa oštećenim vidom ili nekim drugim fizičkim smetnjama. Članovi tima takođe koriste laboratoriju da bi stekli utisak o tome kako Facebook funkcioniše za one u različitim regionima sveta sa manjim ekranima ili sporijim internetom. Facebook-ova investicija nije potpuno altruistična. Promišljeni dizajn će verovatno privući više korisnika, a uključivanje pristupačnosti od samog početka smanjuje troškove razvoja karakteristika.
Ovi primeri nam pružaju uvid u to zašto su empatija – i druge osobine povezane sa sistemom estrogena / oksitocina – od suštinske važnosti već nekoliko hiljada godina. Pogotovo kada su deo prirodnih preferenci pojedinca, ove osobine idu u korist timu, poslodavcu i kupcu. Ovo je možda zbog toga što fokus na razumevanje drugih često dovodi do povećanog poverenja i smanjenog sukoba – dva faktora povezana sa većim angažovanjem i boljim razumevanjem kupaca. Naše iskustvo je da timovi koji ne cene osobine povezane sa empatijom ne zadržavaju zaposlene toliko dugo kod sebe, imaju slabije izgrađeno poverenje i svakako nisu sjajna mesta za rad – što utiče na svačije rezultate.
Efikasno korišćenje empatije
Nažalost, empatija može da stekne i lošu reputaciju, što može da spreči tim da je koristi na pravi način. Da li će povlačenje članova tima koji imaju izražene osobine povezane sa estrogenom/oksitocinom dovesti do razvučenih rasprava o tome kako će se korisnik, ili uopšte ljudi na koje ova odluka nekako utiče, osećati ili šta će misliti? Možda, ali jako je važno da istaknemo da ne postoji osoba kod koje su izražene isključivo osobine povezane sa estrogenom/oksitocinom; u svakom od nas su ove osobine povezane na jedinstven način. Čak i kada vam je namera da podignete nivo empatije u svom timu, jako je važno da se osvrnete na osobu kao celu. Alati „tipa“ ličnosti nas navode da ovo propustimo.
U Neurocoloru, ne fokusiramo se samo na dominantne osobine vaše ličnosti. Vi ste kombinacija osobina koje su povezane sa 4 različita sistema u mozgu, svaki sa dominantnim hormonom – serotoninom, dopaminom, estrogenom/oksitocinom i testosteronom. Svaki od ovih sistema je izražen kod svakoga. Intenziteti, kombinacije visokih rezultata – i niskih rezultata – su ono što čine vašu ličnost jedinstvenom i čine vas onim što jeste. Za razliku od ostalih alata, mi vas ne uvrstavamo samo u jedan „tip“. Vi ste sastavljeni od mešavine različitih osobina ličnosti.
Želite članove tima koji će doprineti raznolikosti misli, uključujući empatiju i slične osobine, ali koji imaju pravi skup veština i iskustva koji će vam pomoći da postignete ciljeve tima. Možda, pored empatije, pravi skup veština uključuje želju za inovacijama, spremnost na rizik ili obraćanje pažnje na detalje. Takođe, želite nekoga ko efikasno koristi – ili može naučiti da koristi – svoju prirodnu empatiju. Neki ljudi koji imaju visoko izražene osobine povezane sa estrogenom bolje će se uklopiti od drugih, iako im je empatija podjednako razvijena.
Mudrost Sun Tzua prevazilazi test vremena. U svom timu želimo ljude čije se osobine razlikuju, čija se mišljenja i ideje suprotstavljaju, kako bismo bolje razumeli sebe, naše korisnike, kolege i konkurenciju. Imamo prednost ako cenimo empatiju isto kao što imamo prednost ako cenimo bilo koje druge karakteristike liderstva.
„Onaj koji vidi samo očigledno, pobeđuje u svojim bitkama uz puno teškoća; onaj koji sagleda stvari ispod površine, pobeđuje sa lakoćom.“